Voor altijd af van wanbetalers

Voor altijd af van wanbetalers

Wanbetalers; iedereen wil ervan af, maar elk bedrijf heeft ze. In plaats van direct in de aanval te gaan, kun je jezelf ook de spiegel voorzetten en je afvragen waarom mensen hun rekening niet betalen. Vaker wel dan niet heeft dit te maken met een probleem dat bij jou ligt. Gebruik de volgende vier voorzorgsmaatregelen en het aantal wanbetalers zal niet alleen afnemen, de oorzaak zal niet of nauwelijks meer van jou komen.

Voordat je zaken doet

Je kunt voordat je een deal sluit met een klant al enigszins nagaan of deze financieel gezond is. Dit doe je door achtergrondonderzoek te doen, op LinkedIn bijvoorbeeld, naar de leden van het managementteam, te zoeken naar nieuwsberichten over de klant en eventueel een kredietrapport op te laten vragen. Is er sprake van een dreigend faillissement of enige twijfels over de financiƫn of andere legaliteiten, dan kun je de klant beter afwijzen.

Je factuur

Neem ook je factuur goed onder de loep. Vraag jezelf af of deze duidelijk en begrijpelijk is. Kan de klant zien waarom ze een bepaald bedrag moeten betalen en hoe deze is opgebouwd? Meestal is korter beter, klanten willen niet te veel stof lezen of de factuur wordt weggelegd. Wees ook duidelijk over de betalingsmethode en geef eventueel meerdere opties.

De betalingsmethodes

Het hangt natuurlijk van de aard van je bedrijf af, maar het is vaak beter de klant meerdere manieren te geven om te betalen. Dan hebben ze zelf de keuze voor de methode die voor hen het makkelijkste is. Vooral als je online kunt betalen is dit belangrijk.

Structuur en tact

Als laatste is een nette en gestructureerde debiteurenadministratie het halve werk. Gebruik je debiteurenbeleid om je klanten op te leiden in plaats van direct te beschuldigen. Vaak is er sprake van een misverstand of een onduidelijkheid. Je kunt je debiteurenbeleid dan meteen gebruiken als een manier om de relatie met je klanten te verbeteren.